9 d’oct. 2012

Via " Buriles Rojos" i combinació de les vies Stradivarius i Aresta del Violí"

Visió general de Sant Benet amb les dues vies escalades

Aquest diumenge amb el Miquel vam pujar a Sant Benet amb la intenció de fer un parell de vies.
Com que no teníem ganes de suar, varem agafem el funicular de sant Joan i això em va donar la oportunitat  de conèixer i saludar al Francisco Belmonte, un dels escaladors que va obrir la via " Bella Easo" a la Magadalena Superior i que darrerament ha estat motiu de conversa pel fet que va ser desequipada, ja que trepitjava algun tram d'altres vies, i que podria ser restaurada si les parts implicades es posen d'acord.
Un cop arribats a la part superior del funicular prenem el camí de baixada en direcció a la panxa del Bisbe i comencem amb la recentment restaurada via " Buriles Rojos". En trobareu informació de primera ma en el bloc dels Visas que en son els seus autors.
La via te el nom pintat al seu inici i els parabolts inox estan pintats de color vermell, per tant no te pèrdua possible.

1a. tirada. Te uns passos molt finets, de preses petites i poc cantelludes que t'agafen en fred i et fan escalar concentrat. l'entrada en flanqueig a la reunió també te el seu punt. Jo li posaria V/ V+ tot i que la ressenya original només la gradua de 5b
El Miquel a la primera tirada

2a. tirada. És espectacular per la bona roca i la verticalitat de la mateixa. La sortida de la reunió continua tenint el seu punt. Jo hi vaig deixar posat un pont de roca que assegura la sortida fins arribar al primer bolt. A partir d'aquest cal escalar força ja que les assegurances no estan a tocar i cal superar algun pas molt vertical. Tirada molt maca.

3. tirada. Surt de la reunió per l'esquerra amb uns passos de IV fins el primer bolt i per sobre d'aquest es pot llaçar un merlet molt gran i robust, la tirada va perdent verticalitat i esdevé fàcil. La reunió la trobarem a la placa, a la mateixa alçada dels arbres.
El Miquel a la Tercera tirada

4. tirada. Facil de III i II fins arribar a la sabina que hi ha a sota de la berruga final. Amb 10 m més de II arribarem al cim a on no hi ha reunió.

Descens. Amb una corda de 60m es pot fer amb un sol rapel de 31 m, però cal fer atenció perquè és molt just i les cordes no arriben al terra.!!

Via molt recomanable.

Combinació de les vies Stradivarius i Aresta del Violí.

A continuació varem anar a la agulla de la Miranda de Sant Benet, que està al costat mateix de la Panxa del Bisbe, i ens vam enfilar per la via Stradivarius, que jo havia ja escalat feia molt temps i de la que en tenia un record molt bo de la 1a tirada. Un cop a dalt, decidim acabar l'escalada per la 3a. tirada de la via de l'Aresta del Violí, que és més fàcil que la Stradivarius, però que tot i això te uns metres molt finets i que et fan treballar el coco de valent.

1a Tirada. Els primers metres son comuns amb la via de l'aresta del violí. Te 55 m de  Vº i roca excel·lent, amb algun tram extraplomat que jo li posaria de V+. Arribes al bosquet a on es fa reunió en algun arbre.

2a. tirada. avances uns metres per entre els arbres fins arribar a la paret. Si vols fer la 2a. tirada de la via Stradivarius s'haurà de desgrimpar uns metres la canal. Nosaltres optem per sortir per la tercera tirada de la via de l'Aresta del Violí que ens presenta un mur vertical de presa petita i poc cantelluda, que ens fa posar les piles. després del 3r. parabolt cal un pas de decisió i anar a cercar el 4r. que es veu molt lluny. Arribat a aquest la paret perd verticalitat i arriba més facilment a la R.
El Miquel en els passos difícils de la darrera tirada

Descens.
Nosaltres varem deixar dos maillons a la R. superior per poder rapelar fins la canal ( 30m) i desgrimpant una mica, varem fer un segon rapel de 30 m que ens va deixar per sobre de l'inici de la via a on s'hi arriba caminant.
Escalada molt recomanable.

Els Visas ha dit...

molt bon comentari, la via suposo es farà força...

Hola Visas,
Ara que ja he fet la via us torno a felicitar per la restauració que hi heu fet. Estic segur que serà una gran clàssica de la panxa. Darrera nostre ja hi havia una altre cordada.
Salut i a tibar

Els Visas ha dit...

Hola Joan.
Tenim pendent anar a la terra lliure...

Salut

Aquesta de la panxa s'haurà d'anar a fer, bona combinació musical després, enhorabona!

Anònim ha dit...

Josep Maria Guitart Xandri

Vull fer una reflexió sobre una serie de retrets que s’estan escrivint al meu bloc en els comentaris de l’article sobre la Via Fernando Lajarín, i vull expressar-me genericament o en general per tots els aperturistes i reequipadors.
Estic veient una dinàmica que al meu pare es grotesca en tots els aspectes i bandós, si
es que hi ha algun, jo estic al mig i només vull escalar i relatar amb il·lusió les meves noves i constants experiències i no tinc que passar contes si pago el funicular de Sant Joan o com la majoria de vegades aquest tros de burro no sap que i pujo a peu, o vaig amb companys escaladors amb càncer o simplement perquè tenen anys i guarden les forces per seguir escalant, no es pot parlar per parlar i menys tant tontament.
Sense els aperturistes no podríem gaudir de les escalades i també tenim la necessitat dels re-equipadors, perquè no podríem o farien por d'escalar, les vies amb el material original.
Per tant tindríem que aprendre a respectar els valors i la feina ben feta de cadascú i passar de banalitats, perquè tots ens necessitem per escalar.
Una solució seria com fer un registra de la propietat (dic com perquè la muntanya es de tots i no te perquè tindré amo). però pot-ser estaria be que hi hagués una agencia a on registrar que has equipat una via original com aperturista amb totes les garanties que es regulessin o be que has re-equipat i sanejat una via existent amb el permís de l’aperturista o en cas de que estigui mort de aquesta agencia.
També estaria molt be, que aquesta agencia convides experts amb experiència garantida perquè detallessin la dificultat de la via i la seva seguretat. Perquè també es un parany aquesta gent que comença pel facebook, (eso para mi no es un 6a. ni de conya), i jo com sempre explico per l’experiència de cadascú es un 6a. per tu o per mi, per tant lo seriós seria que ho cataloguessin gent experta.
No estic parlant de recaudar diners, sinó de regular com, qui i a on es donen permisos per equipar i sanejar vies amb totes les garanties que es cregui i exigeixin experts.