7 de maig 2013

Malanyeu. Via "Nadal"

El dissabte, després de fer la via " Tocant el cel" vam anar al centre de la paret del Devessó per on puja la via Nadal. Trobareu el nom escrit a peu de via.
Aquesta via la va obrir l'Amadeu Pagès ja fa molts anys i per tant les assegurances que hi trobarem son ponts de roca atrotinats i alguns burils rovellats pel pas del temps. Això i la dificultat de trobar les assegurances fa que sigui una mica difícil seguir la línia de la via. No fa gaire temps s'ha obert una nova via "La Maria de ca l'Anglada" que puja a la seva esquerra, assegurada amb ponts de roca, i que fa dubtar encara més a l'hora de seguir la línia de la via Nadal.
Per acabar-ho d'adobar, també trobarem que a l'esquerra hi puja una via assegurada amb parabolts "El recipiente del pecado" de 30m i Vº.
Nosaltres, que portàvem informació de totes aquestes vies, i que teníem la sort que el Jordi i el Joanet havien començat abans que nosaltres i que van acabar fent una reunió intermitja a l'esmentada R. de la via "Recipente del pecado" al no tenir clar per on anava la via, vam poder seguir la línia correcte de la via Nadal.

1a. tirada. Cal pujar recte a cercar un pont de roca molt petit i descolorit (negre) pel pas del temps, tot i que abans haurem pogut xapar el 1r. i, si es vol, el segon parabolt de la via de l'esquerra. A partir d'aquí nosaltres hem de continuar sempre recte amunt a cercar una savina que hi ha 25m més amunt i a la nostra esquerra podrem veure alguns ponts de roca de la via de la Maria de ca l'Anglada. Trobarem algun buril i més ponts de roca, algun dels quals nosaltres van renovar i/o reforçar per a futures repeticions.Un cop arribats a la Savina, la reunió de parabolts de la Recipient del pecado ens quedarà uns 8m a la nostre esquerra. Nosaltres hem de superar la savina per l'esquerra i continuar uns metres recte fins que ens desviarem a l'esquerra a cercar un buril. A partir d'aquest punt la paret es posa més vertical i un pont de roca i un altre buril ens asseguraran els darrers metres abans d'entrar a la R.1 fent un clar flanqueig a l'esquerra. Aquests son els passos més difícils de la tirada. És possible posar algun pont de roca més però, la verticalitat de la paret no et permet aturar-te gaire estona sense cansar-te.
50m V+. Uns 5  burils i 6 o 7 ponts de roca.

2a. tirada. La ressenya que portàvem del " Romàntic guerrer" ens marcava sortir per l'esquerra d'uns matolls, tot i que una fletxa que hi ha a la reunió indica recte amunt. Com que no es veia cap pont de roca ni pitó, només els de la via de la Maria de ca l'Anglada que estan a l'esquerra i van en direcció a una gran savina, el Toni va sortir per l'esquerra amb l'esperança de trobar el primer pont de roca darrera la planta. No hi era però n'hi va posar un que jo vaig deixar-hi. a continuació va tornar a la dreta per posar-se, ara si, damunt mateix de la reunió i, uns metres més amunt, hi ha un pont de roca molt vell que nosaltres vam renovar, i més amunt trobem 3 pitons i al mig un pont de roca. Sempre seguint una fissura que va en línia recte per sobre de la reunió arribarem a un punt a on la fissura s'acaba i la paret esdevé encara més vertical. Hi ha una possible escapatòria a la dreta per entrar dins del bosc. Ara ens trobem amb una placa molt vertical assegurada amb 2 burils. Per arribar al primer i segon burils farem els passos més verticals i difícils d'aquesta tirada (V+) i uns 15m més amunt entrarem al bosc a on farem reunió en una gran alzina.
45m V+. 3 pitons. 2 burils i 4 o 5 ponts de roca.

3a. tirada. Sortim en diagonal a la dreta per terreny trencat fins arribar a una placa on hi veiem uns pitons d'una altre via. Aquí hem d'anar a l'esquerra cercant la roca per dins la vegetació i intentant trobar la tercera reunió. Hi ha un pont de roca vell i difícil de veure uns 2m per sota de la R.2. Aquesta R. es fa en 2 burils en bon estat al peu d'una canal que ens permetrà fer la 4a tirada fins el cim.
25m. III+. 1 pont de roca.

4a. tirada. Una canal/diedre presidida per una gran savina que ens permetrà assegurar la nostra progressió.Hi ha un cordino vell. La roca cal tocar-la amb suavitat ja que no és del tot estable. Arribem a la R.4 a on hi trobarem els 2 únics parabolts de la via, després d'una escalada delicada.
20m. V+. 1cordino que llaça la savina.

Descens. Nosaltres hem utilitzat els 2 primers rapels de la via Neusnidó  (40m i 30m) que està uns 5m a la nostra esquerra, (mirant la paret) fins la R.2. de la via Roc Suave  que te una cadena amb ganxo. Un darrer rapel de 55m ens deixarà al peu de la paret.

Material. Per la primera tirada podem portar bagues per renovar i cercar ponts de roca. A les altres tirades podrem col·locar algun friend i cercar ponts de roca.
Nosaltres hem renovat/reforçat algun pont de roca que ajudarà a trobar-los i n'hi hem deixat 3 o 4 de nous. (esperem que els futurs repetidors no se'ls emportin)

Aquesta és una gran via que si les assegurances fossin noves i per tant més segures, tal i com estaven quan es va obrir,  es repetiria més.
Cal anar-hi amb convicció, escalar amb tranquilitat i portar una bona ressenya per no perdre la línia de la via.
Sense ser una via molt difícil, és una via exposada ja que una caiguda pot representar una volada molt llarga si tenim en compte la distancia de les assegurances i la precarietat de les mateixes. Ara la línia és més visible amb els ponts de roca nous i de colors més vius.
Via molt maca que està a l'espera de que l'Amadeu li faci una renovació de les assegurances.
 Escalant la 1a. tirada. El Jordi està a la R.1 de la via "El Recipiente del pecado" ( parabolts) i el Joanet es troba en els darrers metres abans d'entrar a la R.1 de la Via Nadal. La primera tirada és realment llarga (50 o potser 55m)
 El Toni iniciant la 2a. tirada.

En el tram de fissura a on hi trobarem els 3 pitons

Els companys ens fan una foto dels del terra. 2a. tirada. El Toni ja ha arribat a1r. buril de la placa final.
 Canal diedre de la 4a. tirada. El Toni apunt d'arribar a la R.4

Foto-cordada

karles ha dit...

De la via de la Maria de ca l'Anglada l'Amadeu ens va convidar a fer-la aquesta tardor. Vaig fer el L1 : 18 ponts de roca (alguns testimonials) i 6 friends (...i 1 cinta a la R de parabolts), i vora de 1h negociant amb els forats. El cas es que la meva dona no va poguer amb el desplom de sortida i vaig baixar tot recuperant el material. Si tens la ressenya em faries un favor. L'Amadeu em va dir que la passaria a ressenyes del berguedà peró no l'he vista.

Gracies

Hola Karles,
Jo també l'hi he demanat a l'Amadeu que em passi la ressenya de la via " La Maria de ca l'Anglada" quan ho faci ja te la faré arribar.
Per cert, la R2 d'aquesta via es fa en la mateixa que la Nadal ?

Enhorabona Joan, vies d'aventura aventura! gràcies per la renovació de ponts de roca.

Ei Jaume,
A veure si no se'ls emporten !! Aquesta és una via prou interessant i bonica com per repetir-la i m'agradaria trobar-la millor del que estava.

Salut i a escalar

karles ha dit...

Joan, la R1 es uns 10-15m a la vertical de la R de l'esportiva, potser una mica a la seva esquerra, en una marcada fisura vertical amb 1 pitó i un parell de bons ponts de roca. El L2 segueix recta amunt.

Anònim ha dit...

Molt bé per la repetició gent!
Referent als reequipaments, desitjo que el dia que es fagi, es respecti aquesta via al 100% i la resta d'itineraris.
Ja que a vegades no es fa.
Ho dic perquè posar parabolts del 12, amb anelles ben grosses i lluents, és molt segur i "guai" però espero que en aquest cas, "també" es respecti la opinió dels oberturistes.
Sota el meu punt de vista, aquest tipus de reequipament canvia drasticament el caràcter d'una via... pagui qui pagui el ferro.
De la mateixa manera que al moment d'obrir es podria tenir cura de quin tipus de bia tenim a escassos 2 metres... en fi, un opinió més!
A seguir disfrutant d'aquestes joies!

Adrià

Bon dia Adrià.
El re-equipament, si és fa, el farà l'Amadeu que és qui va obrir la via. Jo li vaig oferir ajudar-lo però em va dir que, en cas de fer-lo, ho faria cercant la solitud que va tenir quan va obrir la via.
Un re-equipament com el que es va fer a la "farigola indòmita" trobo que seria prou encertat.