10 d’oct. 2013

opinió al respecte de l'ùs del trepant



En aquests darrers anys he equipat varies vies a Montserrat i a Malanyeu i per tant em sento un dels protagonistes de tota aquesta moguda al voltant de l’ús del trepant..
Recordo que a la primera via que vaig equipar a Malanyeu portava un trepant que pesava 4,5 kg i a mi em resultava impossible equipar des de sota amb aquell pes, hi ho vaig fer despenjant-me des de dalt. Amb el temps he adquirit un trepant molt lleuger que permet equipar des de sota, i ara gaudeixo equipant tal i com a mi em sembla que s’ha de fer, començant a peu de via i pujar assegurant-te mentre vas trobant la línia que et permet guanyar metres.
En alguna ocasió, al repetir alguna via que jo havia obert, hi he afegit alguna expansió més ja que alguns comentaris d’escaladors que l’havien fet la trobaven massa exposada i jo coincidia amb ells.
Un llibre que em va impactar molt quan el vaig llegir ja fa uns anys fou el de Pit. Shubert. “Seguridad i Riesgo”. Allí es parla de tots els riscos que et pots trobar a la muntanya i entre ells, els dels mals equipaments de les vies d’escalada. A França, a l’hora d’equipar donen molta importància a la distancia en la col·locació dels 3 primers bolts de les vies per evitar que en una caiguda puguis tocar al terra i fixen unes distancies màximes entre expansions per disminuir-ne l’exposició i evitar accidents greus.
L’ús dels nous materials per escalar i equipar ha fet possible l’evolució en el mon de l’escalada i fer-la també més popular. Això com en tot, hi trobarem avantatges i inconvenients i, segons el parer i la manera de ser de cadascú , els inconvenients dels uns seran avantatges pels altres. Si avui en dia tothom escala amb peus de gat i un arnès i ningú es planteja tornar a les espardenyes, la bota rígida i l’encordar-se al pit, perquè hi ha qui no accepta els parabolts i fins hi tot defensa la restauració de vies clàssiques amb burils o nomes accepta que l’escalador es pugui assegurar a base de pitons i/o les assegurances mòbils.

L’ús desmesurat del trepant pot ser tant dolent i perjudicial pel mon de l’escalada com l’absència total d’aquesta eina que facilita la col·locació d’expansions més segures. L’equilibri, tant important en l’escalada ho és també en les mesures que es puguin prendre en aquesta polèmica i si finalment es prohibeix l’ús del trepant, no s’haurà aconseguit aquest equilibri i al meu parer s’haurà fet un pas endarrere tant o més important que la massificació de parabolts en algunes parets.
Crec recordar que era Sòcrates qui deia que els extrems sempre son viciosos i que la societat ha de tendir a cercar l’equilibri en el punt mig.
Jo soc de l’opinió que cal regular però no prohibir, i en aquesta mateixa línia, escoltar i respectar les opinions de tothom.

8 comentaris:

paca ha dit...

Això que expliques,era la ideia inicial...però per culpa del abús,ha arribat la prohibició a Montserrat.Yosemite fa molts anys que es va prohibir...i es el paradís! ITu tranquil,podràs seguir obrint vies,l`unica diferència es que posaràs només,les expansions necessàries.I si la prohibició fa que es obrin posem per el cas un 10% menys de vies,no serà un retrocés,t`ho asseguro....

Fernando ha dit...

Paca Y ¿tu vas a ser el juez que diga si el número de expansiones usados en la apertuira de vía de caracter deportivo son las necesarias?.
Una cosa es hiperasegurar otra que un día te sientas generoso y pongas algún seguro de más. Y ¿quien coño va a decirme que lo que he equipado está mal?. Cada equipador tiene su sentido del riesgo y varía de una apertura a otra.
Los que estáis en contra del uso del taladro y prohibirlo habéis perdido el norte. Y lo que hagan en Yosemite y otro sitio me parece muy bien, pero aquí es otra casa.
El autor del post tiene más sentido comùn que tú.
Salut

Lo Gall ha dit...

Ja tenim el lio muntat. El problema no es el trepant sino el que el fa anar. Gran fracas de tots , que no conseguim que la gent que va al "monte" , pensi més amb l'ambient que amb la dificultat. Hem de fer molt de grau i heroicitats o hem de ser domingueros de la pedra. El terme mig es el que a mi m'agrada i on m'hi trobo millor.
Prohibiran el trepant. I si surt un paio amb uns braços com en Popeye i es posa a foradar amb una broca del 10 , tota la paret de Sant Jeroni, posant un parabolt cada metre, que direm? segur que algu dira que es un fenomeno i no li faltara rao. Anem prohibin i tot ens anira de "collons" com al Wert.
No vull crear polemica, hi ha tanta pedra al voltant de casa meva que no em preocupa lo mes minim. No ens l'acabarem mai.
Una abraçada
LO SERGI

paca ha dit...

FERNANDO:Relájate,sólo es escalada...Me atribuyes cosas que Yo no he dicho ni hago (juez y parte)Me atribuyes que estoy en contra del taladro cuando hace ya 1 año que lo estoy usando (mientes)Ese tono tuyo no es muy adecuado,será cosa de tu grandíssimo sentido común.El abuso del taladro ha llevado a la prohibición,gracias Fernando por colaborar a Ello.

Fernando ha dit...

Noches Paca. Mi grandisímo sentido común brilla por su ausencia, mis disculpas, tampoco he hecho alarde de tenerlo. Me refería al sentido comun del autor de la entrada, que no soy yo.
El taladro es una herramienta de equipamiento en la escalada deportiva, principalmente; y ha posiblitado una gran expansión del a misma. Con virtudes y defectos, es usada por humanos y su uso no se libra de ello. Defíneme abuso, entonces. No es tan facil.
Es verdad que en toda actividad humana hay gente que vive en los extremos y va a su puta bola, incontrolable salvo medidas especiales, a pesar de todo. NO es de recibo que el Ente que se define como propietario de la roca montserratina decida que la mejor manera de solucionar ese problema es cargar contra todos y prohibir el uso de esar herramienta de trabajo, haciendo pagar a justos por pecadores, que a una gran mayoría le parezca bien y que se opine que eso es asi porque se abusaba. Eso es así porque ese Ente ha demostrado que es incapaz, como lo fue en su día la prohibir el uso de encllajes químicos -que por cierto Paca, yo tengo casi el 70% de mis vías abiertas con ese tipo de anclaje- de dar con una solución justa y ha optado por la del incompetente.
En cuanto, a si tú estás aquí o allí; yo por mi corta experiecnia contigo no me puedo fiar de tus palabras.
S2

paca ha dit...

Haces bien de no fiarte,ya que tu experiencia conmigo es nula.Habeis abusado y ahora todos lo pagamos....gracias.

Fernando ha dit...

Paca, mi experiencia contigo no es nula; yo he estado presente en una reunión donde decías una cosa y a los días a tus amigos les decías lo contrario. Conocidos comunes dixit, y de fiar. ¿Con quien eras sincero?.
Tu, teniendo taladro, has votado en su contra de su uso, por lo tanto eres parte, como mínimo.
El taladro es una herramienta del equipamiento actual para la escalada deportiva; como en su día lo fue el burilador. No es abuso, es una herramienta de equipamiento. Pretender que usarla para este fin es un abuso es una ignominia; y votar su prohibición para ese uso un disparate.

paca ha dit...

si ,tienes razon en todo