8 d’ag. 2024

"Via de la Serp"

Costafreda és una zona a on habitualment s'hi ha fet escalada en gel, quan els hiverns son prou freds.

Fa molts anys un company d'escalada mi va portar a l'estiu i vàrem fer-hi una escalada aprofitant les assegurances que hi havia per l'hivern. Jo ja no recordava per a on havíem pujat i aquesta primavera, fent una sortida en bicicleta per aquelles pistes vaig redescobrir la paret i vaig pensar en obrir-hi una via d'escalada.

Així que aquest juliol hi hem anat amb en Pany i hem equipat aquesta via, que pren el nom de la serp perquè en vàrem veure una de petita mentre baixàvem caminant de la primera reunió.

La via puja, en les seves 3 primeres tirades, a l'esquerra d'una via vella existen ja que hi hem trobat dues reunions molt velles i amb les assegurances rovellades. A la quarta tirada, que puja per una fisura fins el cim, hi hem trobat 3 ferros vells i per tant coincideix amb una línia ja oberta.

A la segona tirada hi trobarem dues opcions en els darrers metres, a l'esquerra la difícil, a la dreta la fàcil.

A l'esquerra de la darrera tirada i puja una via equipada amb parabolts i  que supera el sostre que marca aquesta zona de la paret.

La via està equipada amb parabolts i les reunions son rapelables, excepte la R.1 ja que es pot baixar caminant.

Només ens caldran 18 cintes exprés.

Aproximació: de la carretera que porta a Saldes, un cop passat Maçaners i el mirador del Pedraforca, agafarem el trencall que porta a l'Hostal del Pedraforca per una pista asfaltada. Un cop passat l'hostal arribarem a un trencall amb indicadors, haurem d'agafar el que diu Tossal de Costafreda / Cal Roig i anirem pujant per aquesta pista fins que s'acaba l'asfalt, llavors farem 2 km. de pista forestal en bon estat fins arribar a sota les parets. Una gran esplanada  a la nostra dreta, presidida per una gran roca, ens servirà d'aparcament. D'allí al peu de via hi ha 4 o 5 minuts de pujada.

Tot i ser una paret de cara Nord, pel matí el sol hi toca força estona, però hi ha trams a l'0mbra i l'alçada a on es troba fa que la temperatura sigui fresca si fa una mica d'aire. A les 12 la darrera tirada es  ja ombrívola i a partir de les 2:30 tota la paret està a l'ombra.

Salut i a escalar

Primers metres de la via

Superat el tram més difícil de la 1a. tirada.

En Pany iniciant la 2a. tirada, la més assequible de les 4.

En els passos difícils de la via. A la dreta hi ha una variant fàcil.

En els passos d'Ae(A0) de la 3a. tirada.

Primers metres de la 4a. tirada.

Un dels trams amb passos d'A0 de la 4. tirada.

Arribant a la R.4, sempre a l'ombra.

sergi ha dit...

Avui l'hem fet i ens agradat força. Agraït com sempre per la feina feta i per deixar-la per què le poguem pujar els mortals. Una abraçada maco.

Gràcies pels comentaris.
Les equipem perquè es puguin pujar segons el grau de cada escalador. El dolents necessitem xapar-ho tot i els bons potser no.