4 de maig 2009

Escalant pels Ports de Besseit.

Aquest pont varem llogar una casa de turisme rural a Arnes per tal de poder escalar als Ports els tres dies.
El divendres pel matí feia un dia ruful, amb fred, vent i quatre gotes de pluja. Vist el panorama varem anar a fer una excursió per tal de conèixer una mica millor els Ports. Vam deixar el cotxe al costat del toll blau i varem fer la volta a la Roca dreta de les Valls per així passar per sota de la via KRT i conèixer el camí pel dia que ens decidim a fer-la.

A la tarda el dia va millorar molt i varem anar a les Moles del Dom.

La Marta el Jordi i jo ens varem posar per una línia de parabolts que hi ha per la zona on pensàvem que puja la via Arrels i la varem anar seguint amunt amb la intenció de fer la sortida de la via Arrels que és molt aèria. A mi em semblava que podia ser un re-equipament de la via Angel del Cuero, la veritat és que en aquell pany de paret s'hi creuen varies línies de bolts. Nosaltres en seguíem una de bolts grisos mimetitzats que semblava força nova ??.
És una via molt maca, la segona tirada te un pas finet de 5+ (que pots fer en A1 si no tens el dia o encara no estàs en situació) i que un cop a sota la berruga, et permet seguir els espits de la via Arrels i fer el flanqueig i la darrera tirada que te una final finet i molt espectacular.
via recomanable a on sols calen les cintes exprés, la roca és molt bona ( excepte els metres del flanqueig però que es fa bé)

La Marta a la segona tirada de la via.
El Jordi fent la via i la Núria amb la canalla al peu de la Tintin assegurant al Ramon

Un servidor iniciant el flanqueig de la via Arrels
Fent el pas cap a la berruga per iniciar els molt aeris metres finals de la via arrels

El dissabte varem anar a fer la via "Sol desitjat" a la Gronsa, (ressenya baixada d'internet)

Aquesta és una via en la que les assegurances allunyen i la roca és regular en forces trams. Cal anar posant coses encara que no sempre es pot. De tant en tant es troba algun bolt i les reunions també han estat reforçades, però tot i això, es fan trams de 10 i 12 m. sense cap seguro.
És una d'aquelles vies que, un cop feta estàs content d'haver-la fet, però que no és d'aquelles que recomanaries molt. Em va agradar per l'indret a on es troba, perquè és llarga sense ser-ho massa i perquè t'obliga a escalar, a posar assegurances i a prendre decisions. No em va agradar per les assegurances deficients i per alguns trams de mala roca que et toca escalar.

Però la millor escalada del dissabte, del cap de setmana i de tota l'historia la varem fer de la ma del Braça !!!!

madrid - 2 /BARÇA - 6 !!!!!!!!!!!!

Visca el Barça i Visca catalunya Independent !!
Si tots creiem que és possible ho podem aconseguir !!

El diumenge varem decidir escalar a l'ombra i de nou anàvem a la Gronsa, però entrant pels estrets. Volíem anar a fer la via "Arnes Views" però en realitat vam fer la via "No vendas la piel del oso sin haberlo cazado" entrant per la via Caspa i Caries, que te les tres primeres tirades molt fàcils. Des de la R3 varem fer un flanqueig a la dreta d'uns 15m fins a un parabolt que hi ha al inici d'una placa. Suposo que uns metres més avall hi deu haver la R0 d'aquesta via, però segons la ressenya que portàvem la via ens havia de creuar a la 4a. tirada de la Caspa i Caries. Com ja us he dit anàvem despistats hi posteriorment he vist que havíem fet una altre via.
(Ressenya baixada d'internet)

La via semblava nova ja que la roca per on passa encara te molseta negre d'aquella que no et dona confiança. Quan vaig arribar a la R1, hi havia parabolts i també espits, per tant la via no era nova, potser era un re-equipament amb variants o bé hi ha dues vies diferents. La segona tirada original semblava voler anar cap a la dreta, per vorejar per terreny més fàcil la placa vertical que teníem al davant, però per l'esmentada placa hi havia dos parabolts i ens hi varem posar. Més amunt trobes algun parabolt més, algun espit i unes cintes blanques velles en una sabina ( punt a on es deu retrobar de nou amb la via original). Aquí si vas a l'esquerra entres en una reunió de parabolts que hi ha a dins d'una canal. Jo no la vaig veure i vaig continuar amunt, seguint un espit que veia uns metres per sobre meu i que em va deixar en una reunió vella a dins de la canal (15m més amunt que l'anterior). Per aquesta canal sembla que continuava la via vella, però l'estat de la roca ens va aconsellar fer un rapel i anar a la reunió de sota, per tal de seguir la línia de bolts que puja per la placa de l'esquerra. Dins de la canal, la reunió queda molt alta degut a que les pluges han fet caure la terra que hi devia haver en el moment que els equipadors van instal:lar la reunió i ara costa una mica d'arribar a xapar els bolts i muntar-la.
La via va seguint aquesta nova línia de bolts i de tant en tant et trobes algun espit vell. Això ens semblava confirmar que era un re-equipament amb algunes variants que busquen els panys de millor roca.
La veritat és que la roca encara no està sanejada, per manca de repeticions, i hi ha trams en que has d'anar molt en compte de no quedar-te amb les preses a les mans o que et petin al posar-hi el peu. La via acaba uns 10 metres a la dreta de la Caspa i Caries i entre aquesta i aquella i puja una altre línia de bolts que acaben a la mateixa Reunió final que la nostra i que suposo que és la Arnes Wiews.

Al inici de la via Caspa i Caries

El Jordi entrant a la penúltima reunió . Els Estrets al fons, amb les Moles del Dom

Un servidor arribant al cim de la via., que coincideix amb la darrera reunió de la Arnes views

Eduard ha dit...

Quin lloc més especial Els Ports! Tinc moltes ganes de tornar-hi... Quan la Paula pugui tornar a escalar segur que fem una escapada de cap de setmana per aprofitar el viatge... Ja diràs que tal la casa de turisme rural.

Mingo ha dit...

Enhorabona per l'activitat, heu aprofitat els dies. La sol desitjat la part de dalt no està malament i el lloc davant les Roques és preciós.
Salut company

L'autor ha eliminat aquest comentari.
Mingo ha dit...

El 2 a 6 i ahir collons el patiment que va acabar be. Potser si que aquest any tenim la flor al cul

Eduard, si necessites més informació de turisme rural de la zona, ja m'ho diràs.
Mingo, jo després del 2 a 6, ahir ja no vaig patir, vaig passar del conformis-me a l'euforia. Aquest anys ho guanyarem tot

Gatsaule ha dit...

Són genials els Ports per escalar, llàstima que estiguin tan lluny!

Un cap de setmana ben aprofitat!

Llorenç ha dit...

ai!!! lluny...lluny....2 hores de cotxe!! el mateix que si pujes a l'alt Urgell!!! mecatxis!

Felicitats Joan!! ara et toca la Mas Colomer i la KRT!

La Arnes View va un pel més a l'esquerra i va a buscar una fisura una mica trencada, hi ha algún spit que t'hi marca l'entrada!! felicitats!