30 de juny 2014

Pedraforca. Fals Pollegó inferior. Les Llosanques. Via del Mànec

Aquest dissabte, preveient que no faria massa calor i que tampoc plouria, ens vam decidir per anar al Pedraforca i pujar a Prat de Reo per escalar a la zona del fals pollegó inferior. Vam pujar amb 4x4 fins a dalt de tot, a on comença el corriol que pel mig del bosc puja a prat de Reo, passant per la font que porta el seu nom. En 1h i15' de pujada arribem a peu de la paret a on fa temps que jo tenia la intenció d'obrir una via. Mentre el Toni, el Jordi i el Joanet van a la paret de les Llosanques a fer-hi un parell de vies, el Francesc i jo ens preparem per obrir una via de la que ja tenia el nom pensat. Resulta que en una visita anterior em vaig trobar a peu de paret un mànec d'una pala i el vaig entaforar en una fissura per on em va semblar que hi havia de pujar una via d'escalada.
La via comença uns 8 o 10 metres a la dreta de la entrada directa que fa uns anys hom va obrir amb parabolts per accedir a la part superior de la via Bages.
Jo vaig començar obrint la primera tirada, amb una roca molt bona i assegurant amb 3 parabolts els passos més compromesos fins arribar a una lleixa a on vaig muntar la R.1. El "Pany" va sortir a equipar la segona tirada i quan portava uns 30m vaig pujar i al veure que per l'esquerra hi havia una placa més interessant, vam rectificar la tirada per acabar fent una segona tirada de 40 m molt bonica. La R.2 es fa en un arbre i ja només resten uns 20m caminant fins a un gran arbre mort.
Així doncs, la via te dues tirades i acaba fent reunió en un arbre des d'on caminant s'arriba al diedre final de la via Bages o bé es desgrimpa la canal per tornar a peu de via.
Per la primera tirada caldrà portar alguns friends ja que només hi ha 3 parabolts. La segona tirada està equipada amb pitons i parabolts i no caldrà res més.

Un cop feta la via vam desgrimpar per la canal i varem anar a escalar una via de les llosanques per rapelar amb els companys i tornar junts fins el cotxe.

Aquí trobareu més informació d'aquesta zona

I al bloc del Muntanyenc també

Refrescant-nos a la font de Prat de Reo.

Arribats a Prat de Reo, ja veiem les parets a on anem a escalar.

El " Pany" mirant la línia de la via.

Els companys que estaven escalant a les Llosanques ens fotografien acabant la via.

Encara estem a temps d'escalar una via a les Llosanques i coincidir amb els companys que començaven a rapelar.
Acabada la feina. El " Pany" a peu de via i el mànec, que dona nom a la via, entaforat en una escletxa 3m per sobre d'ell.

Dades generals.

- Via: “ Via del mànec ” 70 m V/V+,  (V obligat)
- Oberta:  per Joan Baraldés i Francesc Panyella el juny del 2014
- Zona: Pedraforca. Paret del fals pollegó inferior
- Orientació:  Sud
- Equipament:  parabolts i pitons
- Material necessari: 10 cintes exprés. Un joc de friends i els tascons ens seran útils per millorar les assegurances en els trams a on aquestes allunyen.
- Aproximació: Des de la carretera que puja al refugi del Pedraforca prenem un trencall a l’esquerra per una pista força dreta i pedregosa ( millor 4x4) que ens porta al Roget, o més amunt com és el nostre cas. Arribats a la part alta de la pista, a on aquesta comença a davallar, encara podrem pujar uns 500m més per una pista que surt a la nostra dreta i que ens deixa molt a prop del inici del corriol ( pal indicador de Prat de Reo) que per dins el bosc ens portarà en 40’ a la font i en una hora a prat de Reo. Nosaltres encara haurem de continuar més amunt, ara ja veient la zona a on volem anar a escalar, tot seguint unes fites. Total 1h15’.
1a. Tirada. 30 m (V/V+) , El mànec que dona nom a la via ens pot servir com a primer punt d’assegurança i continuem amb tendència a la dreta amb roca molt bona. En aquesta tirada podrem posar força material, i haurem de superar 3 punts força desplomats fins arribar a la reunió. Equipada amb 3 parabolts. R.1 de dos parabolts.

2a. Tirada. 40 m (V/V+), Sortim de la R.1 amb un  flanqueig a l'esquerra per terreny molt fi per anar a cercar una placa vertical i algunes llastres delicades que, amb tendència a l’esquerra ens portarà a un esperonet a on l’escalada esdevindrà més fàcil. Canviem de placa i escalem un metres difícils fins un primer arbre i continuem 5m més fins a la R.2
Trobarem 5 parabolts i  3 pitons. R.2 en un arbre.

3a. Tirada. 20 m (I) aquest tram es fa caminant fins arribar a un arbre sec. En aquest punt es pot desgrimpar la canal de la nostra esquerra o bé continuar escalant per un diedre molt vertical de la via Bages.

Descens: desgrimpar una canal .

joan asin ha dit...

Enhorabona, llàstima que sigue tan curta-

Anònim ha dit...

I la via no et donava l'opcio d'una tercera tirada?. La placa de sobre la 2ª reunio es veu molt vertical.
Salut.

Joan, un cop feta la via es pot continuar pel diedre de la via Bages i fer una tirada més.
Anònim. a la placa de sobre hi ha el diedre de la via Bages i la resta és molt vertical i per equipar-la hi ha molta feina......

Sergi Martínez ha dit...

Osti tu!!!! Quin lloc mes guapu! No ho coneixia! Hi haurem d'anar!
Felicitats x la via!

Ei Sergi, La roca és brutal, tan maca i bona com la del Baell !!!
Segur que val la pena conèixer la zona. Hi ha força vies com per triar i remenar.