29 de set. 2014

Montgrony. Coll Roig. vies " Patxaran Litrako" i "Derzu Uzala"

Aquest cap de setmana vàrem tornar a Coll Roig. A darrera hora s'hi va apuntar el Josep Santasusana i per tant ens vam dividir en dues cordades. El Toni, el Jordi i el Joanet van fer la Derzu Uzala i el Josep i jo vam començar per la Patxaran Litrako i a continuació també vam fer la Derzu Uzala.
Quan vam arribar a peu de paret vam veure que davant nostre, sortint de la  R.1, hi havia el Jordi Martínez el Kiki i l'Aleix, així qua vàrem poder-los demanar a on començava la via ja que a hores d'ara ja n'hi alguna més d'equipada al costat mateix.

La via te una roca excel.lent, amb molt bon cantell i ben assegurada, cal dir que els passos de 6a que hi ha a cada tirada es poden, si cal, superar en A0, però aquesta tònica es trenca a la 5a tirada, a on les preses desapareixen i els passos de 6b son obligats a menys que aconsegueixis posar algun tasconet o friend en una fissura i passar el tram amb estreps.
La via te 3 canvis de reunió, el primer es fa desgrimpant  des de la R.2 uns 15 metres fins anar a trobar la paret i una plataforma d'on neixen dues vies. La nostra es la de la dreta, la de l'esquerra ens va dir el Santi que és un 7a. El segon canvi de reunió es fa a la R.4 per apropar-nos més a la paret i el tercer el fem des de la R.5, a on hi ha un passamà que ens ajuda a arribar a la vegetació i llavors caminant arribarem al peu del darrer esperó que ens menarà fins el cim.
La via està del tot equipada excepte el tram esmentat de la 5a. tirada en la que, si no fem 6b, haurem de portar alguna cosa o bé una antena moooolt llarga.

Un cop al cim es pot desgrimpar amb molta cura fins el collet i un cop allí baixar desgrimpant per la canal que separa les dues vies,  seguir un corriol que ens farà passar per sota la R. de la darrera tirada de la via Derzu Uzala i , pujant una mica, anar a buscar el camí de baixada que està marcat amb punts roses. Aquesta és la manera més ràpida i còmoda de tornar a peu de via o a l'aparcament.

Un cop feta la via, vam baixar a peu de paret i vam escalar la Derzu Uzala, que és més fàcil i ràpida, i també molt bonica. Únicament el pas de 6a de la tercera tirada ens farà apretar una mica o bé agafar-nos de la cinta.
Un cop a dalt ens trobàvem amb els companys i tots junts vam baixar tornat a desgrimpar per la canal, tot i que d'aquesta via es pot baixar fent un rapel  per la cara Nord.

Ja en el camí de baixada ens varem trobar amb el Santi Sanz, que és l'escalador que ha restaurat i equipat moltes d'aquestes vies i que continua fent feina. Després de felicitar-lo i agrair-li la feina que està fent, ens va informar que està acabant d'equipar vies en aquest pany de paret i també a la paret Oest.
Per arribar a la paret Oest des de l'aparcament haurem de pujar uns 50 metres per un prat i allí agafar un corriol que marxa planer a l'esquerra ( O) fins a trobar una tartera a on ja hi veurem un corriol amb fites, que puja fort fent ziga zagues. En total a uns 30' de l'aparcament.

Un lloc d'escalada molt recomanable , tant per la bellesa de l'indret com la qualitat de la roca i per l'equipament de les vies.

Patxaran Litrako

Iniciant la via. 30m més amunt hi ha la cordada que ens precedia  a la R.1.

Iniciant la 4a. tirada.

A la R.4 ens trobem amb el Kiki i l'Aleix i esperem que ells acabin per continuar.

El Josep Iniciant la 5a. tirada i el Kiki acabant-la.

El Josep superant el tram de 6b i deixant cintes llargues perquè jo pogués passar !!

El darrers metres de la 6a. tirada, ja arribant al cim. Allí ens saludàvem amb la cordada del Jordi, que es quedava una estona a buscar bolets, i nosaltres tornàvem a peu de paret per començar l'altra via

Derzu Uzala

Iniciant la 2a tirada de la Derzu Uzala

El Josep superant amb molta finura el 6a de la 3a. tirada.

Sortint amb un pas atlètic i molt aeri.

foto cim de les dues cordades.

Al camí ens trobem al Santi Sanz, i ens informa de tot el que està equipant.

A l'Aparcament, amb les parets al darrera i el Santi Sanz amb nosaltres.

Ja les deus haver fet totes a Coll Roig Joan ! bona roca i bona temperatura no?

Ei Jaume,
El dia va ser esplendit.
De vies ja n'hi he fet 4 i per tant encara m'hi queda feina, i ara que el santi sanz està equipant més vies, molta més.
A veure quan pots tornar-te a enganxar a l'escalada i deixes endarrere la lesió.

Salut i escalar

Sergi Martínez ha dit...

Bones Joan!
Estic d'acord amb tu. La patxaran la vam obrir en santi i jo des de sota. A mes a mi em va tocar obrir la tirada d 6b, jo ho vaig fer en A1, i un cop oberta en santi la va equipar. Li he dit 50 vegades o mes q falta una assegurança al pas d 6b, q trenca la tonica d la via, pero ni cas.
Algun dia hi anire i posare un pito a la fissura. Fins hi tot en santi quan la va repetir va rapar al pas.....es una mica especial aquest noi....
wenu, espero q us agrades la via i el sector. Pero els bolets ni tocar-los! Jaja
salute!

Sergi,
gràcies pel comentari.
El sector i les vies son extraordinaris ( excepte aquell pas , je je je)
I amb les que està obrint el santi i suposo que tu encara més

Felicitats i gràcies per la feina que hi feu
( quan puguis posa-hi un pitó al pas je je je que tinc ganes de repetir-la)

Salut i a escalar

Sergi Martínez ha dit...

Hei joan!
Ara hi he pensat
ahir vam fer la neusnido
super guapa!
Pero el primer llarg es encara millor!!!!!
Brutal!!!!!!
Intercanvi de vies jajaja

Gràcies Sergi.
És veritat, intercanvi de vies !!
Si vols et puc passar un quadre amb les que he obert i tu em passes les teves i les podem anar tatxant , je je je.